«Η ταφόπλακα της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας»

Την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2016 συνεδρίασε η Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας του Ελληνικού Κοινοβουλίου με αποκλειστικό αντικείμενο την κατάσταση στην Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία. Ο ΑΝΥΕΘΑ Βίτσας Δημήτρης έκανε την εισήγηση αναλύοντας από την οπτική του γωνία την κατάσταση. Στη συνέχεια πήραν το λόγο οι βουλευτές των κομμάτων τα οποία συμμετέχουν στην επιτροπή καταθέτοντας τις απόψεις τους.
Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης συνεδρίασης σε μία πρόταση μπορούν να συνοψιστούν ως «Οριστική Ταφόπλακα της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας» .
Είναι εξόχως τραγικό η πολιτική ηγεσία μέσω του προϊσταμένου Υπουργού να καταθέτουν τέτοια ελλιπή εισήγηση για ένα τόσο σημαντικό τομέα της Ελληνικής Οικονομίας και Άμυνας της χώρας. Συγκεκριμένα πρόκειται για μία αποσπασματική, γεμάτη αόριστες αναφορές και ευχολόγια, γενικολογίες, μετριότητες, χωρίς όραμα, χωρίς στοιχεία, χωρίς ρεαλιστικές, ουσιαστικές λύσεις για επαναφορά σε ανάκαμψη. Το μόνο συμπέρασμα που πέρασε σχεδόν ομόφωνα ήταν η Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) Αμυντικής Βιομηχανίας. Δηλαδή το μόνο που ενδιέφερε και ακριβώς για αυτόν τον λόγο συνεδρίασε η Επιτροπή, ήταν να ανακοινώσουν την ειλημμένη απόφαση να περάσουν την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία σε ιδιωτικά συμφέροντα.
Θα αναλύσω τις λεπτομέρειες τις οποίες δεν κατέθεσε στην εισήγηση του ο Υπουργός, και κανένας από τους παρευρισκόμενους βουλευτές δεν μπήκε καν στον κόπο να ερευνήσει, να μάθει, να αναλύσει και να καταθέσει. Αφού λοιπόν όλοι οι θεσμοθετημένοι υπεύθυνοι είναι όχι απλά απόντες, άλλα ανημέρωτοι και ελλιπείς, εμείς σαν πολίτες θα επιτελέσουμε το χρέος μας κάνοντας το καθήκον μας αντί αυτών.
1. ΛΟΓΟΙ ΑΠΑΞΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΞΕΤΑΣΕ Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Ενώ η Ελλάδα έχει ξοδέψει από τα μεγαλύτερα ποσά για τον τομέα της Άμυνας και Ασφάλειας παγκοσμίως, αντί να καταστεί η χώρα σαν περιφερειακή υπερδύναμη όπως θα ήταν το φυσιολογικό, δηλαδή ένα τοπικό περιφερειακό «Ισραήλ», η υπεραξία που εισέπραξε το ελληνικό δημόσιο ήταν μηδαμινή. Οι κύριες αιτίες που οδήγησαν σε αυτή την παραδοχή και πραγματικοί λόγοι για την σημερινή κατάσταση της Αμυντικής Βιομηχανίας:
1. Οι Ελληνικές Κυβερνήσεις δεν ακολούθησαν, (ενώ γνώριζαν) τις προβλέψεις για την ανάπτυξη της Αμυντικής Βιομηχανίας λόγω των παγκόσμιων γεωπολιτικών νέων δεδομένων που ενίσχυαν τις δομές ασφαλείας. Έτσι, οι χώρες που μετέβαλλαν ολοκληρωτικά τη στρατηγική κατεύθυνση της οικονομίας τους, προσανατολισμένη πλήρως στους τομείς ασφάλειας, αμυντικής βιομηχανίας και αεροναυπηγικής, κατάφεραν να πετύχουν την οικονομική ανάπτυξη παρότι η πολιτική και οικονομική κατάσταση επιδεινώθηκε σε παγκόσμια κλίμακα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εκτός από τις ΗΠΑ και Ισραήλ αποτελεί η Τουρκία η οποία ανέπτυξε πλήρως τις δομές της, ανέβασε κατακόρυφα τους οικονομικούς δείκτες της, εκσυγχρόνισε πλήρως τις ένοπλες δυνάμεις της και κάνει και εξαγωγές. Επίσης, χώρες που βρίσκονται σε οικονομική ύφεση όπως η Πορτογαλία, η Ιταλία, η Σκωτία πράττουν το ίδιο με επιτυχία.
2. Ποτέ δεν επιλέχθηκαν αμυντικά συστήματα που να ταιριάζουν με τις επιχειρησιακές ανάγκες της χώρας, άλλα ανάλογα το ποσό της μίζας που άφηναν και το πόσο επωφελούνται οι Στρατιωτικές Δυνάμεις του ΝΑΤΟ από αυτές τις επιλογές!
3. Σχεδόν ποτέ δεν εκμεταλλεύτηκαν τα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα από αυτές τις παραγγελίες. (Πχ: Μια από τις μεγαλύτερες προμήθειες, κραυγαλέα σκάνδαλα της δεκαετίας 2000-2010, η αγορά των ελικοπτέρων ΝΗ-90. Η Ελληνική συμμετοχή στο γιγαντιαίο πρόγραμμα των 720 εκατομμυρίων ευρώ περιορίσθηκε στο 1,19%. Τα αντισταθμιστικά ωφελήματα από την ίδια σύμβαση δόθηκαν σε «φιλαράκια»).
4. Οι διοικήσεις των Αμυντικών Βιομηχανιών αντί να αναθέτονται σε έμπειρους τεχνοκράτες, επιστήμονες, παραδίδονται κατά κανόνα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, σε χέρια ανεύθυνων, ανεπαρκών, άσχετων και ενίοτε απατεώνων. Τραγικό παράδειγμα: Ο «σπουδαίος» Υπουργός Άμυνας Ε. Μεϊμαράκης διόρισε στην ΕΑΒ ως Πρόεδρο, διευθυντή φροντιστηρίου, κομματάρχη του, τον οποίο διατήρησε ο κ. Ε. Βενιζέλος και ο κ. Παναγιωτόπουλος! Επίσης, ο «φιλόπατρις» Ε. Βενιζέλος μετακίνησε από την τρεκλίζουσα ΕΛΒΟ τον φίλο του Πρόεδρο, εξαίρετο κύριο αλλά παντελώς άσχετο, και τον τοποθέτησε Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΑΒ!
5. Είναι προφανές ότι σήμερα, με την χώρα στο χείλος του γκρεμού, οι αρμόδιοι χειρίζονται θέματα κρίσιμα όπως το μέλλον της εθνικής αμυντικής βιομηχανίας, και αντιμετωπίζουν εντελώς επιφανειακά τα πράγματα, μέσα από την πραγματικότητα των αριθμών χάνοντας εντελώς την ουσία και την πραγματική κατάσταση.

2. ΤΙ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΑΝΥΕΘΑ

Η εισήγηση του ΑΝΥΕΘΑ κάνει σχεδόν αποκλειστικό λόγο για την Σύμπραξη Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με τις ευλογίες όλων σχεδόν των παρευρισκόμενων και δεν αναφέρεται σχεδόν καθόλου στην ΕΛΒΟ την οποία την θεωρεί «τελειωμένη υπόθεση». Βολικά όμως δεν εξετάζει ότι: Η ΕΛΒΟ είχε προχωρήσει ήδη στην δημιουργία κοινοπραξίας με ιδιώτη (Όμιλος Μυτιληναίου) η οποία τελικά οδήγησε την αφαίμαξη της Δημόσιας επιχείρησης και στον οικονομικό στραγγαλισμό της, και από την άλλη στην απόκτηση πολύτιμης τεχνογνωσίας, κερδοφορίας, και ανταγωνιστικών αναθέσεων παραγγελιών από διεθνείς διαγωνισμούς στον ιδιώτη. Τα έργα από τις συμβάσεις των αμυντικών προγραμμάτων προς την ΕΛΒΟ, που ξεπέρασαν τα 500 εκατομμύρια ευρώ, αντί να εκτελεστούν από την ίδια την ΕΛΒΟ ανατέθηκαν στη ΜΕΤΚΑ και στις άλλες εταιρείες του Ομίλου Μυτιληναίου. Έτσι η ΕΛΒΟ βρίσκεται σήμερα χωρίς λεφτά, χωρίς γνώσεις και εφόδια, ενώ, αντίθετα, η ΜΕΤΚΑ οργανώθηκε και απέκτησε ρευστότητα. Το αποτέλεσμα: η ΜΕΤΚΑ σήμερα αναλαμβάνει από τη Raytheon και την Krauss Maffei έργα που θα έπρεπε να ανατίθενται στην ΕΛΒΟ, και η ΕΛΒΟ να κλείνει, με αποτέλεσμα να βρίσκονται στον δρόμο και χωρίς δουλειά 360 άνθρωποι.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Οι παραγγελίες για τις προμήθειες της ΕΛΒΟ δεν εκτελούνταν απʼ ευθείας από τους προμηθευτές και τους κατασκευαστικούς οίκους των υλικών, αλλά υπερκοστολογημένες μέσω τρίτων off shore εταιρειών, μεταξύ των οποίων και γνωστές από ήδη διερευνόμενα από τη Δικαιοσύνη σκάνδαλα, όπως π.χ. η κυπριακή Felmont κ.ά.
Η Εισήγηση του ΑΝΥΕΘΑ και κανένας από τους βουλευτές-μέλη της Επιτροπής δεν απάντησαν στα ερωτήματα που αφορούν την ΕΛΒΟ και την θεωρούν απλά τελειωμένη υπόθεση:
• Τον Δεκέμβριο του 2009 οι συνολικές υποχρεώσεις της ΕΛΒΟ ήταν 108 εκατομμύρια ευρώ. Τι μερίδιο αναλογούσε στον Όμιλο Μυτιληναίου και πώς διευθετήθηκε το θέμα αυτό;
• Αν και με ποιον τρόπο έχει λυθεί η σύμβαση Ελληνικού Δημοσίου και Ομίλου Μυτιληναίου για το μάνατζμεντ της εταιρείας; Γιατί αν, σύμφωνα με τα στοιχεία, η σύμβαση αυτή δεν έχει καταγγελθεί από καμία εκ των δύο πλευρών, το Ελληνικό Δημόσιο έχει κάθε δυνατότητα να ζητήσει αποζημιώσεις.
• Οι έρευνες των εισαγγελικών αρχών θα περιοριστούν μόνο στα ήδη γνωστά σκάνδαλα (Μερσεντές, ΜΑΝ, Felmont κ.λ.π.) στα οποία εμπλέκεται και η ΕΛΒΟ την περίοδο Μυτιληναίου, αλλά και στα δικαιώματα, στις υποχρεώσεις και στις ευθύνες του συγκεκριμένου επιχειρηματικού ομίλου κατά την περίοδο που είχε το μάνατζμεντ της εταιρείας;
• Γιατί ποτέ δεν διερευνήθηκαν οι συνέπειες της αποτυχημένης ιδιωτικοποίησης και δεν καταλογίστηκαν στον ιδιώτη «επενδυτή» οι ζημίες του «ιδιωτικού μάνατζμεντ»;
• Τελικά θα βρεθούν ενώπιον των ευθυνών τους πρόεδροι, διοικητές και διευθύνοντες σύμβουλοι που καθόρισαν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της εταιρίας;
• Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις για τον Ελληνικό Στρατό από το κλείσιμο της ΕΛΒΟ;
• Γιατί έχασε η ΕΛΒΟ τη συμμετοχή της στα άρματα μάχης Λέοπαρντ που θέλουν τα αραβικά κράτη;
• Σε ποιους διαγωνισμούς θα μπορούσε να συμμετάσχει και ποιες συμβάσεις θα μπορούσε να υλοποιήσει αποκομίζοντας κέρδη;
• Αληθεύουν οι ισχυρισμοί πρώην στελέχους του ΤΑΙΠΕΔ ότι τα στοιχεία που λάμβανε για την ΕΛΒΟ ήταν λανθασμένα και βάση αυτών αποφασίστηκε να οδηγηθεί σε εκκαθάριση;
• Ποιος θα υποστηρίξει τα οχήματα του Ελληνικού Στρατού με πολλά από αυτά να είναι ηλικίας 30 ετών, όταν όλοι οι ιδιώτες υποστηρίζουν με ανταλλακτικά οχήματα ηλικίας ως 10 ετών;
• Θα αγοράσει ο Στρατός καινούργια και με πιο κόστος για το ελληνικό δημόσιο;
• Τα κτίρια, οι εγκαταστάσεις, τα πανάκριβα μηχανήματα νέας τεχνολογίας που δόθηκαν στην ΕΛΒΟ ως αντισταθμιστικά ωφελήματα από την αγορά των Λέοπαρντ θα καταλήξουν στα χέρια Γερμανών, Ισραηλινών και Ελλήνων συνεργατών τους επιχειρηματιών όπως ανέφερε ο ΑΝΥΕΘΑ, άλλα έναντι ποιου ποσού το οποίο δεν ανέφερε;
Επίσης, όσον αφορά τα ΕΑΣ, η εισήγηση του ΑΝΥΕΘΑ, δεν ανέφερε καν ότι:
• Τα ΕΑΣ είναι ένα τυπικό παράδειγμα του πως μία κρατική εταιρεία με μεγάλες δυνατότητες απαξιώθηκε από την έλλειψη κρατικής μέριμνας και τις πολιτικές επιλογές διοικήσεων με βάση κομματικά και μόνο κριτήρια. Η έλλειψη ενδιαφέροντος από πλευράς κυβερνώντων, κράτησε στο περιθώριο της ενημερώσεως την αμυντική βιομηχανία της χώρας, μακριά από την κοινή γνώμη, η οποία ποτέ δεν είχε ενημέρωση για τα επιτεύγματα, τις δυνατότητες και την συνεισφορά της σε εθνικό επίπεδο.
• Τα ΕΑΣ, όπως και άλλες εταιρείες του κλάδου, κατέχουν τεχνογνωσία που, μετά την μαζική αποχώρηση εργαζομένων, κινδυνεύει να χαθεί για πάντα από την χώρα.
• Ειδικός εξοπλισμός με μοναδικές δυνατότητες στην χώρα αλλά και στα Βαλκάνια, κινδυνεύει να παραχωρηθεί έναντι πινακίου φακής σε ξένα συμφέροντα. Πρόσφατα αναβαθμίστηκε κάθετα ο μηχανολογικός εξοπλισμός στο εργοστάσιο του Αιγίου αλλά ποτέ δεν αξιοποιήθηκε στο έπακρο. Περί τα 15 εκατομμύρια ευρώ δαπανήθηκαν για την απόκτηση άνω των 50 ειδικών μηχανών που ενσωματώνουν την αιχμή της τεχνολογίας, απογειώνοντας στην κυριολεξία τις παραγωγικές δυνατότητες της εταιρείας. Τί θα γίνουν όλα αυτά; Θα χαριστούν στον ιδιώτη που θα προχωρήσει στην προβλεπόμενη από τον ΑΝΥΕΘΑ σύμπραξη; Θα καταθέσει τίμημα ή θα δοθούν τα πάντα χωρίς καμία υποχρέωση του ιδιώτη όπως έγινε στην ΕΑΒ;
• Ο ΑΝΥΕΘΑ ανέφερε ότι τόσο στα ΕΑΣ, όσο και στην ΕΑΒ, οι ποινικές ρήτρες ήταν πολύ υψηλές και έφταναν στο 120% σε σχέση με την αξία των προγραμμάτων. Δεν ανέφερε όμως ποιος, γιατί και με ποιο σκεπτικό υπέγραφε αυτές τις ρήτρες και τι ενέργειες έπραξε το Υπουργείο του όπως και το αντίστοιχο των Οικονομικών για την διευκόλυνση των εταιρειών να παράγουν χωρίς να κινδυνεύουν από τις ρήτρες αυτές. Ποια ήταν η επίπτωση των αποφάσεων των Υπουργείων τους στα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στην παραγωγή που συνεπάγεται στην πληρωμή των υψηλών ποσών από τις ρήτρες; Υπήρχε σχέδιο ή απλά ανικανότητα;

Επίσης, ο ΑΝΥΕΘΑ όσον αφορά την ΕΑΒ, δεν ανέφερε ότι:
• Σε πόσα εκατοντάδες εκατομμύρια αποτιμάται η μείωση εσόδων που προέκυψαν από την άρνηση παραγγελιών υψηλού αντιτίμου λόγω μη δυνάμενης υποστήριξης από την μείωση του προσωπικού;
• Στη Σύμπραξη με την ιδιωτική εταιρεία ΟΝΕΞ, η ΕΑΒ σε βάθος πενταετίας κατέβαλε το ποσό των 19.352.319 ευρώ. Γνωρίζει τι απέδωσε στην ΕΑΒ αυτή η συνεργασία; Γνωρίζει με αυτό το ποσό η ίδια η ΕΑΒ τι θα είχε καταφέρει;
• Για ποιο λόγο δεν έγινε ποτέ έλεγχος σύμβασης και κόστους; Ποιοι κρύβονταν από πίσω;
• Γιατί απολύθηκε ο Οικονομικός Διευθυντής Τουμανίδης όταν δεν υπέγραψε τη σύμβαση έργου, και γιατί καταχωνιάστηκε το πόρισμα του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης που έκανε λόγο για αδιαφανείς διαδικασίες;
• Γνωρίζει ο ΑΝΥΕΘΑ και τα υπόλοιπα μέλη ποια είναι η απώλεια τεχνογνωσίας και πολύτιμης εμπειρίας από τις μνημονιακές πολιτικές που ακολουθήθηκαν; Γνωρίζει τον αντίκτυπό που έχει όχι μόνο στην λειτουργία της ΕΑΒ, άλλα γενικότερα στη στήριξη της ΠΑ;

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Η εισήγηση του ΑΝΥΕΘΑ αποτελεί μία απαράδεκτη μελέτη, αποσπασματική, μέτρια, που σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να λύσει τα προβλήματα της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας. Κάνει επιγραμματικά λόγο για κατάχρηση, εξυπηρέτηση πελατειακών νοοτροπιών, κρατικοδίαιτης επιβίωσης, που οδήγησε στο χείλος της ανυπαρξίας την περίοδο της Οικονομικής κρίσης. Δεν αναφέρει ούτε ψάχνει να βρει τους υπεύθυνους της κατάχρησης, δεν αναφέρει ποιος εξυπηρετεί πελατειακά συμφέροντα, δεν αναζητά ευθύνες από αυτούς που οδήγησαν τον κλάδο στο χείλος της ανυπαρξίας. Δεν το αναφέρει, δεν το πράττει και αυτό σημαίνει ότι καλύπτεται η σαπίλα και η σαβούρα των όμοιων του Τσοχαντζόπουλου που θησαύρισαν εις βάρος της Άμυνας και της Ανάπτυξης της χώρας. Αυτό που κάνει είναι να ενθαρρύνει την περεταίρω απαξίωση της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας για να μειωθεί το κεφάλαιο της και να την κάνει ένα φτηνό πακέτο προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων τα οποία είναι τα μόνα τα οποία ωφελήθηκαν από τη συνεδρίαση της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Όλων αυτών δηλαδή που θα έπρεπε να προάγουν και να εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον για το οποίο εκλέχτηκαν. Δεν απαξιώνουν απλά τη Αμυντική Βιομηχανία, διαλύουν έναν κλάδο ανάπτυξης παρασύροντας περισσότερο τη χώρα στη δίνη της οικονομικής ύφεσης. Συρρικνώνουν τις δυνάμεις υπεράσπισης της Εθνικής Κυριαρχίας την εποχή της ουσιαστικής ανάγκης, την ώρα που «η γειτονιά μας είναι πύρινη» και οι γειτονικές χώρες απαιτούν τα πάντα… Δεν διαλύουν την Εθνική άμυνα, διαλύουν οτιδήποτε πάει να μείνει όρθιο.
Με τις πράξεις και τις παραλείψεις τους καταστρέφουν την Βαριά βιομηχανία, η οποία επιφέρει την πολυπόθητη ανάπτυξη τεχνολογίας, απασχόληση εργαζομένων υψηλού επιστημονικού επιπέδου και δυνητικές εξαγωγές υψηλής αξίας, που αποφέρουν σοβαρά έσοδα στο κράτος. Υψηλή τεχνολογία σημαίνει προϊόντα που ενσωματώνουν τεχνολογίες αιχμής και κατά συνέπεια προϋποθέτουν σοβαρή μηχανολογική υποδομή από πλευράς εταιρείας αλλά και τεχνογνωσία, την οποία διαχειρίζεται προσωπικό υψηλής επιστημονικής καταρτίσεως. Η τεχνογνωσία γεννιέται, εξελίσσεται και διατηρείται από εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Τέτοιες θέσεις εργασίας, εξασφαλίζουν την παραμονή ή επιστροφή νέων με σπουδές μηχανολόγου μηχανικού, σχεδιαστών βιομηχανίας, αεροναυπηγών κ.λπ. αντί να ξενιτεύεται και να χάνεται. Αντίθετα αυτοί με τις αποφάσεις τους, εξασφάλισαν την αιμορραγία του εμπειρότερου και επιστημονικότερου, άκρως εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού. Η φυγή του εμπειρότερου προσωπικού που θα ακολουθήσει θα είναι μαζική και θα είναι όλοι αυτοί υπεύθυνοι!
Δεν κάνουν προσπάθεια να αναπτύξουν τους τομείς αυτούς, καταστρέφουν τους υπάρχοντες ώστε να διασφαλίσουν ότι δεν πρόκειται να λειτουργήσουν και να αναπτυχθούν . Η εισήγηση του ΑΝΥΕΘΑ για όλους αυτούς τους λόγους αποτελεί την «ταφόπλακα της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας» και έτσι θεωρώ ότι θα αποτυπωθεί στην ιστορία από τις επόμενες γενιές.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s